Raspunsuri

„Sa presupunem ca tu si cu mine ne certam. Eu urlu la tine: „Ma faci sa ma simt enervat!”. In acest moment cred in mitul numarul 4: „Alti oameni pot sa ma faca sa ma simt prost prin ceea ce imi spun.”

In realitate asa ceva nu se poate intampla. Eu sunt singur raspunzator de propriile mele sentimente si actiuni. Desigur, raspund la cuvintele tale, simtindu-ma enervat. Dar nu tu ma faci sa ma simt enervat. Daca as alege, as putea sa ma simt amuzat, indiferent, infricosat, agitat sau in multe alte feluri.

La randul tau, s-ar putea ca tu sa crezi cu adevarat ca tu ma „iriti”. Poate ca doresti ca eu sa fiu enervat. Dar tu nu poti sa ma faci sa ma simt in acest mod. Poti doar sa-mi lansezi o puternica invitatie in acest sens. Daca doresc sau nu sa raspund la invitatia ta, ramane la latitudinea mea.”

(Analiza Tranzactionala Astazi – Ian Stewart, Vann Joines)

Published in: on Aprilie 16, 2011 at 12:07  Comments (11)  

The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2011/04/16/raspunsuri/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 comentariiLasă un comentariu

  1. Un articol destul de interesant !

  2. Multumesc. Meritul este al autorilor cartii, pe care i-am citat dedesubtul articolului. Dar este intr-adevar o idee interesanta. Si greu de pus in practica, deoarece presupune acceptarea responsabilitatii pentru ceea ce facem si simtim.

  3. Un aspect nespus: pentru ca acel cineva sa nu fie enervat / iritat de altii, e necesar ca atentia lui sa nu fie spre acei altii, ci catre propria fiinta.

    E destul de greu de interactionat cu altii cand te vezi doar pe tine. Puteti incerca daca nu ma credeti pe cuvant.

  4. cum se poate face asta? chiar mai interactionam sau doar privim prin noi la ceilalti si gata?

  5. Pai acum privesti la tine (asta in rarele momente cand o faci 😀 ) prin ceilalti. Cealalta lternativa de care zic eu este sa te vezi pe TINE non stop.

    Ai sa vezi ca propria persoana iti ocupa suficient timp incat sa nu-ti bati capul cu ce zice / face celalalt.

    Starea zen cum ar zice unii 😉

  6. intrebarea este daca starea zen te scoate din viata sau te face sa traiesti mai bine cu tine si cu ceilalti. Cu ce se deosebeste de depresie, de exemplu, cand tot in noi insine privim mereu?

  7. Mi-ai adus aminte de o povestioara simpatica:

    Care sunt etapele drumului spiritual ?
    La inceput un copac e un copac.
    Apoi copacul e vazut „altfel”.
    La final copacul e vazut ca si copac (din nou).

    Depresia nu are nimic de-a face cu privitul in interior. Asta asa, ca fapt divers. Depresia e pierderea reperelor externe de care persoana s-a agatat o viata si lipsa oricaror alte repere, exterioare sau interioare. Vidul…..

    Ideea este ca numai cand incepi sa traiesti tu cu tine poti sa vezi pe altii asa cum sunt (si fara sa te tulbure dupa cum ziceai in articol).

  8. 🙂 mi-a placut povestioara cu copacul. Intr-adevar am strabatut un drum lung ca sa reusesc sa vad copacul ca pe un copac.
    Iar la traitul cu sine nu e usor de ajuns. Ma refer la traitul pe bune. Sau la vazutul in sine, cum l-ai numit tu mai sus

  9. E mai usor decat pare. Dar oamenii nu vor sa faca pasii necesari si, din cate stim toti, nimeni nu ajunge niciunde daca nu misca din picioruse….. trop-trop….

  10. La mine a fost greu sa incep sa merg. Si sa inteleg ca daca nu ma misc nu pot sa ajung nicaieri 🙂
    Acum ca am priceput asta e un pic mai simplu in continuare.
    Iti multumesc pentru cuvintele intelepte.

  11. Saru’mana, dar sa stii ca toate sunt furate de la altii; eu doar spun ce am auzit si eu de la altii, surd fiind.


Lasă un răspuns

