Leapsa cu carti

1. Care este cea mai buna carte citita de tine?

Mereu ultima. Am o memorie foarte proasta. Uit numele personajelor din carti, date, locuri, de multe ori titlul sau chiar autorul. Din ce-am citit imi ramane o stare sau o fraza. Cateodata o idee care m-a impresionat. Din aceasta cauza pentru mine e o placere recititul. Am carti pe care le-am recitit de zece ori. Evident, la intervale de timp. Si de fiecare data mi s-au parut altfel.

2. Ai facut cadou carti?

Doar persoanelor foarte apropiate, carora stiam exact ce sa le cumpar. Dupa mine, a alege o carte pentru cineva e un gest chiar mai intim decat a-i cumpara un parfum.

3. Care este viitorul literaturii?

Cum adica? Pai literatura e atat de vasta, incat e imposibil sa nu dureze la fel de mult ca omenirea. Poate se vor scrie mai putine poezii sau mai multa literatura comerciala, dar va exista intotdeauna.

4. In ce limbi ai citit carti?

Romana, franceza, engleza, italiana.

5. Ce carti “celebre” nu ti-au placut?

Nu stiu daca pot spune despre o carte ca nu mi-a placut. Exista mereu cate ceva care imi ramane. E acelasi lucru ca si cu oamenii. Imposibil sa nu gasesti macar un detaliu interesant.

6. Ce tara a produs cea mai buna literatura?

Aici nu pot raspunde. Am citit prea putin. Imi place literatura sud-americana, cea franceza moderna, evident rusii… e la fel ca muzica. Depinde de starea in care te afli.

7. Iei notite din cartile pe care le citesti?

Mereu. Deformare profesionala. Mai am si prostul obicei de a scrie direct pe pagina, atunci cand sunt ale mele.

8. Cam cate carti ai citit pana acum?

Da’ cine a stat sa le numere?!

9. Cu ce carti ai dormit in brate de plictiseala?

Metoda cea mai sigura de a face o noapte alba este pentru mine sa iau o carte in brate. Nu am reusit niciodata sa adorm citind. Cele care ma plictisesc nu le mai citesc pur si simplu. Cum ar fi Ulisse a lui Joyce. Am incercat de cateva ori, dar n-am reusit sa trec de primele 50 de pagini. Cred ca o voi relua la pensie si poate atunci voi reusi.

10. Ce înseamnă cărţile pentru tine?

Drogul cel mai puternic. Nu mai vad, nu mai aud atunci cand citesc. Poate in cele din urma de tigari m-as putea lasa, dar de citit niciodata. Cand eram mica si mama mea voia sa ma pedepseasca imi interzicea sa citesc pentru o anumita perioada de timp. Preferam sa ma bata.

11. Care este cea mai scumpa carte pe care ai cumparat-o?

Din punct de vedere financiar cred ca a fost Istoria religiilor a lui Eliade. M-a costat banii de mancare pe aproape o luna cand eram in Iasi. Cea care a avut valoarea sentimentala cea mai mare am primit-o cadou. Era un dictionar de simboluri pe care mi-l doream cam de vreun an. Mi l-a daruit mama mea.

12. Care e cel mai tare final al unei carti citite de tine?

Ciudata intrebare. Cel mai tare in sensul cel care m-a impresionat cel mai mult? Asadar eram intr-o perioada de lecturi intense din literatura romana prin anul trei cred. Citeam dramaturgia lui Camil Petrescu. Si mi-a venit sa plang la finalul piesei Danton. Adica citisem toate alea de dragoste si nu mi-au clintit un muschi. M-a impresionat moartea lui Robespierre.

13. Care este cea mai influenta carte citita de tine?

Fiecare carte pe care am citit-o m-a influentat. Aveam odata bunul obicei ca atunci cand dadeam de vreun scriitor sa citesc toate cartile lui pe care le gaseam. Asadar traiam anumite perioade doar in lumea ideilor acelui autor, pana cand ajungeam la un fel de intoxicare. Doar asa mi se parea mie ca il pot intelege cel mai bine. Si, evident, orice coabitare lasa urme.

Din motive personale as spune ca cea care a produs schimbarea cea mai mare a fost Maitreyi.

14 Care scriitor te-a influentat cel mai mult ?

Cred ca raspunsul e acelasi ca mai sus. Poate Cioran m-a atins mai tare intr-o anumita perioada. Dar a trecut.

15. Cat de repede citesti o carte?

Depinde cate pagini are. Cand citesc de obicei nu mai pot face altceva. Nu pot citi pe bucatele: cateva pagini azi, pun deoparte si reiau maine. Trebuie sa termin cartea. Si nu pot citi doua sau mai multe carti (ma refer la literatura) in acelasi timp.

16. Poate literatura sa schimbe lumea?

Pai nu asta face de cand s-a inventat?

P.S. Leapsa merge mai departe la toti cei carora le place mirosul de carte proaspat tiparita. Sau mirosul de hartie veche si paginile ingalbenite de timp. Adica la blogrollllllll! (bineinteles, la cine n-a facut-o deja)

Published in: on Februarie 4, 2009 at 14:52  Comments (20)  

The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2009/02/04/leapsa-cu-carti/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 comentariiLasă un comentariu

  1. si eu dadeam banii de mancare pe carti in faculta. si acum mai am Istoria aia pe o hartie ingrozitoare si absolut ilizibila.

  2. aaaaa, eu am varianta aia noua, intr-un singur volum. ditai caramida, si lucioasa 🙂

  3. bun, bun, da’ in cine dai cu leapsa mai departe ?

  4. pai leapsa mai departe o ia cine mai umbla cu carti 🙂
    da’ ai dreptate. musai sa scriu la sfarsit de treaba asta

  5. ce frumos ai scris tu aici 🙂 si eu iubesc cartile si ma identific cu raspunsurile tale. Eliade …

    numai ca-s in urma tare cu cititul

  6. Cand ma gandesc ca am avut la licenta de demonstrat epifania din Ulise si Portret al artistului in tinerete!…:))

  7. greenule, oricum n-o sa reusim vreodata sa tinem pasul cu tot ce se scrie. realizezi asta, nu? ne-ar trebui mult mai multe vieti.
    Andre, m-ai lasat fara cuvinte…

  8. Haha, de ce? Am luat 10! 🙂

  9. nici nu-mi inchipuiam altceva. palarie n-am sa mi-o scot in fata ta, dar imagineaz-o 🙂

  10. Ei, mi-o scot eu in fata ta, doua pardalnice de pronume neaccentuate, glielo si gliene m-au dus la un final
    9,75. 🙂

  11. n-am nici un merit eu. italiana mi-a intrat in cap chiar fara sa vreau, fara sa fi pus mana vreodata pe o carte de gramatica (desi am incercat, dar n-am mai avut rabdare sa studiez lucrurile metodic). nu acelasi lucru s-a intamplat cu franceza, pe care nici dupa 13 ani de stiudiu nu-s in stare s-o vorbesc.

  12. Eu iubesc franceza si francezii. Dar nici eu n-o vorbesc cum as fi vrut. Si, a propos de carti, rusii si francezii sunt castigatori detasati. Dupa ei, sud-americanii.

  13. Eee, uite si leapsa. 🙂 Putine exemple ai dat de carti.
    Io n-am citit Cioran si nici nu ma grabesc. E adevarat ca ma ghidez dupa gura lumii, da’ pur si simplu nu sunt curioasa.
    Si cred ca nici sa citesc un autor integral n-as putea. Cel putin nu carte dupa carte… imi place diversitatea si de-aia sar din Japonia in Franta, din Portugalia in Rusia. In ultimul timp cam evit romanii… Asta nu-i bine ca imi place si litertura romana.

  14. de gustibus… buna si literatura romana. sunt cateva nume pe care ti le recomand cu caldura: Urmuz, Blecher, optzecistii (asta daca inca n-ai dat peste ei)

  15. sfatul meu: da leapsa cuiva, ca ai cui, thank God. e un sentiment fain sa vezi ca te baga cineva in seama si, pe de alta parte, e destulde ciudat sa iei o leapsa de la sine putere. da impresia de „ma bag si eu in seama!”

  16. Mi-aduc aminte cand ti-ai cumparat Istoria. Si-mi aduc aminte si cand ai primit dictionarul de simboluri. A fost demult. Si totusi parca a fost ieri. Imi aduc aminte de tigarile de pe hol. De cafeaua calda de dimineata. De haina Ioanei care ne place amandurora si pe care o imbracam pe rand can ieseam pe hol sa beam cafeua, sa fumezi tigara/tigarile cu fundul pe papucii de camera sau pe paturile de la universitate. Imi aduc aminte cand te vizitam in Tudor si cand o vizitam impreuna pe Ioana in T9, la parter. Imi aduc aminte pisica care dormea intre haine, in fundul dulapului. Imi aduc aminte cand am mers cu spate pentru ca erai tunsa prea scurt. Imi aduc aminte cand te-am cunoscut, in anul meu II, in primul tau an, in fata lui P6, la cazari. Imi aduc aminte de tine.

    PS Erai in camera cand era sa murim intoxicate cu fum de la perna mea care cazuse peste noapte pe resoul asprins????

  17. mare han, plecaciune! multa dreptate ai. asadar eu faceam ca nesimtitu ca-mi luam lepsele cu de la mine putere. sper sa nu fi suparat pe cineva.

    alina, m-ai umplut de dor de copou si de anii de tinerete. si mi-am dat seama o data in plus (nu c-ar mai fi fost nevoie) de cat de dor imi e mai ales de tine

  18. extraordinar cat de multe raspunsuri comune am avea!

    e munca grea, dar candva voi incerca.
    pup.

  19. ma bucur sa aud asta 🙂
    multumesc

  20. […] sa raspund la o leapsa mai veche primita de la Lollitta. 1. Care este cea mai buna carte citita de tine? Nu ma pot hotari. Cred ca este capodopera lui […]


Lasă un răspuns

