Autobiografii inventate

De personajul Henry Miller eu nu reusesc sa ma apropii cu sange rece. Bunul simt mic-burghez care a crescut in mine o data cu unghiile si dintii nu mi-o permite. Pentru a-i pacali vigilanta il inghit in doze mari, pana la narcotizare. E singurul mod posibil. Ca atunci cand iti pui pe fata masca pentru inhalatii. Aerul intra doar atat cat sa nu te faca sa mori sufocat. Si medicina sau velenul iti invadeaza simturile. Dupa, aerul de toate zilele pare mai curat. Chiar frumos mirositor cateodata.

Doua zile cu Sexus in varianta italiana. Invatand mai multe picanterii decat in 5 ani de zile printre italienii care nu-s foarte timizi cand e vorba sa deschida gura. S-ar parea ca am noroc de Miller doar in italiana. Textul capata astfel o muzicalitate pe care probabil in varianta romaneasca n-as fi regasit-o. E ciudat cum intr-o limba straina chiar si cele mai vulgare cuvinte raman parca undeva deasupra, fara a te afecta in profunzime. Chiar ai curajul sa le pronunti mai des, caci intr-un fel devin goale de continuturile care te faceau sa rosesti in limba natala.

Nu vreau sa ma apuc de consideratii feministe. Mi-am promis sa nu. Voiam doar sa punctez faptul ca in doua zile am oscilat intre mila si invidie fata de acest personaj dorit autobiografic. Mila pentru ca mi l-am imaginat tot timpul asa cum se prezinta la sfarsitul romanului, un pui de catel caruia iti vine sa-i scapi cate o mangaiere pentru ca-i prea slab si puricos. Si invidie pentru ca undeva, in adancul fiintei mele, mi-as dori o libertate asemanatoare. O eliberare de juguri administrative si fals morale.

Doar un citat in traducere proprie. Cer scuze daca e diferit de versiunea oficiala romaneasca.

„Prizonier nu este acela care a comis un delict, ci acela care se agata de propria crima si continua sa o retraiasca la infinit. Fiecare dintre noi este vinovat de un mare delict, crima de a nu trai din plin viata; dar in acelasi timp suntem toti posibili eliberati. Putem sa nu ne mai gandim la ceea ce nu am reusit sa indeplimim si sa facem tot ceea ce sta in puterile noastre. Care este limita fortelor existente in noi nimeni nu a reusit sa isi imagineze vreodata. Dar de faptul ca sunt infinite ne vom da seama in ziua in care vom admite fata de noi insine ca imaginatia este totul. Imaginatia este vocea indraznelii. Daca exista ceva divin in Dumnezeu, despre acest lucru e vorba. El a indraznit sa isi imagineze totul”.

Published in: on Ianuarie 23, 2009 at 19:57  Comments (15)  

The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2009/01/23/autobiografii-inventate/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 comentariiLasă un comentariu

  1. Mi-a placut traducerea pe care ai facut-o.Ce ar fi daca ai mai traduce fragmente frumoase pe care le intalnesti in lecturile tale?

  2. draguta ca de obicei 🙂 multumesc. mai am si nexus de devorat. promit sa vorbesc si despre acesta

  3. Pacat ca nu ma pricep la cuvinte , dar pot spune ca in acest text se poate regasi oricare dintre noi iar singurul lucru necesar este putin curaj

  4. Eu am inceput cu Tropicul Capricornului, si pot sa spun ca am avut aceeasi senzatie, sarind de la necesitatea de a-l injura mai urat decat o face el, pana la a-i da dreptate. Nu stiu de unde sa-l apuc, sa dau cu el de pamant, sau sa-l mai citesc.
    Am observat acelasi lucru cu injuraturile in alta limba, am sa dezvolt.

  5. mike, ai dreptate. poate ca este curajul cel care ne lipseste. langa o oarecare doza de inconstienta. ceea ce e cam tot aia

    minos, si eu tot cu tropicul capricornului 🙂 dar m-a inveninat. nu pot sa nu-l citesc atunci cand mai dau de el. poate tocmai pentru starile contradictorii pe care mi le trezeste

  6. Dumnezeu a indraznit sa imagineze totul… atunci ar trebui sa ne elibereze din acele juguri administrative şi fals morale, cred… Ori, mai curind, avem la indemînă eliberarea şi nu ştim ce sa facem cu ea? 🙂
    Cele bune!
    Flavius

  7. in jugurile administrative si fals morale ne-am bagat gatul singuri. ca libertatea inseamna responsabilitate personala pentru tot, fara sa ai pe cine da vina. si asta produce mai multa frica decat jugurile cele mai grele

  8. eu pe Miller am ajuns sa nu-l plac ca om din cauza lui Anais Nin pe care a secat-o. Pe ea am iubit-o intr-un timp.

    Ma tenta si pe mine Sexus, dar am decis sa mai astept sa-mi treaca nervii

  9. frumos;deviza lui miller era ”a fi tu insuti cit mai mult posibil”, caci pina la urma problema problemelor e chiar libertatea; si evergreena, scuze, nu are deloc dreptate, nu a secat-o pe nin, dimpotriva, a potentat-o, a valorizat-o cum nu a facut-o nici hugo, nici rank, nimeni…

  10. in discutia despre nin nu ma bag pentru ca nu cunosc problema. oricum presupun ca adevarul il stiu doar ei si prea putin cei care stau in exterior 🙂

  11. Am citit Miller cand eram in facultate si inainte de a-mi face pofta de sex, imi facea o pofta teribila sa pocesc mutra cuiva. Adrenalina pura…Il iubesc pentru asta… Plexus e a doua carte a trilogiei..Nexus e ultima…Spor la omorat neuroni!!!

  12. Nu putem fi liberi pana nu ne eliberam de noi insine. Degeaba ne imaginam lucruri marete daca nu realizam nici macar un sfert din ele. Imaginatia ne inalta dar ne si omoara daca o folosim rau sau… nu stim sa o folosim.
    Citatul e superb.

  13. poate ca primul pas spre eliberare este imaginatia neingradita. insa e abia inceputul. trebuie si curajul de a pune in practica ceea ce visam, asa cum bine spui tu

  14. Avem o libertate amagitoare, putem sa ne imaginam ce vrem iar atunci cand vrem sa realizam intotdeauna apare X,Y motiv de care ne impiedicam si a asta pt ca noi oameni mergem dupa reguli scrise si stricte din dorinta de a fi perfecti
    Ce este si unde este libertatea?

  15. libertatea este in noi si reprezinta capacitatea de a ne depasi limitele


Lasă un răspuns

