Dragoste in vremea holerei

Un alt film dupa un roman celebru care mi-a lasat un gust amar. Sau mai bine spus nu mi-a lasat decat o intrebare, mereu aceeasi care se repeta dupa fiecare din aceste filme: de ce nu-i lasa in pace? Sunt bune filmele facute dupa romane de aventuri sau politiste, o fi genial „La rascruce de vanturi” sau mai stiu eu care alt film cu oscaruri. Dar nu un roman al lui Marquez. Nu se poate reprezenta totul din carte. Si atunci de ce se face filmul? Ca sa il vada copiii si sa se duca la examen spunand „am vazut Ion, dar n-am apucat sa-l citesc?” Sa se stie despre ce e vorba?! Si tot imi promit de fiecare data ca n-o sa ma mai uit la un film facut dupa un roman care mi-a placut. Uit, ca am memorie scurta.

Dar in timp ce il vizionam si suplineam cu amintirea paginilor lipsa unor parti importante din roman, imi aduceam aminte de o fraza care mi-a ramas intiparita in liceu si in care am crezut ferm din primul moment. E cheia de bolta a romanului:  ” o iubire mare e mai curând un proces de autosugestie… Trebuie timp si trebuie complicitate pentru formarea ei. De cele mai multe ori te obisnuiesti, greu la inceput, sa-ti placa femeia, fara de care mai târziu nu mai poti trai. Iubesti intâi din mila, din indatorire, din duiosie, iubesti pentru ca stii ca asta o face fericita, iti repeti ca nu e loial sa o jignesti, sa inseli atâta incredere. Pe urma te obisnuiesti cu surâsul si cu vocea ei, asa cum te obisnuiesti cu un peisaj. Si treptat iti trbuieste prezenta ei zilnica”. (Camil Petrescu)

Si dupa aceasta poveste frumoasa a unei asteptari de 53 de ani a femeii iubite pentru a trai fericiti („pana la adanci batraneti?!” nu, hai sa spunem pana cand moartea ii va desparti)ma intrebam cum de nu mai exista rabdare acum nici macar pentru a construi o iubire, dar nu pentru a mai astepta implinirea ei jumatate de veac. Cica traim in secolul vitezei… nu mai avem timp nici macar sa iubim ca lumea.

  • excesperversexcespervers

    24.07.08 10:05:58

    hmm… eu zic ca timp am cam avea… daca am vrea… dar e mai important si mai monden azi sa barfesti… chiar si cu iubitu`.. uite draga ce a zis aia.. cu ce s-a imbracat… decat sa fie ale lor putinele momente… seara in pat… o partida mica si aia e… ei se iubesc la maxim si la nebunie…acum important este … daca vecinu` are x5, tu sa-ti cumperi x6 si tot asa… vecinu` de la casa D4 vrea si el x7, dar cum nu e pe piata…isi cumpara un x6 si il tuneaza…competitia e mare :))))))) astea`s preocupari, nu iubirea 😦

  • Xanadu

    24.07.08 10:16:03

    Realitatea e că nu putem anatemiza orice ecranizare. Nu ştiu dacă mi-aş mai putea închipui "Moromeţii" citiţi, altfel decât pe aceia din ecranizarea lui Stere Gulea…
    Dacă vorbim despre americani, ei au ajuns la perversitatea estetică de a scrie cărţi după filme…
    Cât despre răbdarea în amor, nu cumva tu eşti aceea atinsă de morbul vitezei?

  • lollitta

    24.07.08 12:07:32

    @exces
    da, ai si tu dreptatea ta. mai bine s-ar face competitie in iubire, c-ar fi omenirea mai fericita 🙂
    @xanadu
    eu ma refeream la romanele pe care le indragesc eu, nu la toate ecranizarile. ca orice literat trufas si sigur de unicitatea ideilor sala (:P)nu reusesc sa am aceeasi viziune cu a scenaristului sau a regizorului. ce sa-i faci?! am orgolii de unicat 🙂
    cat despre rabdare…… eu nu mai am la ce sa mai am viteza. am iesit la pensie inainte de a incepe 🙂 acum ma multumesc sa stau e marginea drumului si sa ma uit la altii

  • permafrost

    24.07.08 14:43:35

    ba tocmai asta-i problema, ca se iubeste "ca lumea" 🙂

  • mariana

    24.07.08 14:46:41

    ai atins un punct nevralgic nu poti include intr-un film , toate trairile si subintelesurile.Au ca scop partea comerciala
    partea cu dragostea? Fiindca prea multi declara ca nu pot face compromisuri, oferta mare pe piata, lipsa de experienta, experienta de regula , se castiga facand gresli si dupa, tragand niste concluzii pe care le poti aplica.Nu exista perfectiune, nu exista fericire deplina, nu exista numai frumos.
    Invatand sa traiesti ,in greu(asta nu inseamna batai, betie, durere), vei invata sa traiesti mai ales, in bine. Sunt mult prea multe de spus si nu sunt in masura sa fac o dizertatie din asta:)

  • lollitta
    24.07.08 15:02:16

    @permafrost
    punct ochit, punct lovit
    @mariana

    si mie imi e mai simplu sa apelez la citate. o fi comoditatea, o fi supunerea feminina 🙂
    traind greu inveti sa te bucuri de lucrurile marunte si sa le apreciezi. pacat ca vine tarziu intelegerea asta…

  • evergreenevergreen

    24.07.08 15:44:07

    🙂 eu am vazut numai filmul care mi-a lasat un gust amar – urmeaza sa citesc si cartea…

    am vazut si Parfumul – am citit si cartea. si sunt de acord cu tine. un esec

  • INTJ

    24.07.08 16:38:40

    Petrescu sau oricine vorbeste/scrie despre iubire, o poate face doar in nume propriu si pe baza propriei experiente (asta ca o replica la "iubesti din mila" … aia nu mai e iubire ci cu totul altceva!). Asa si eu: efectul timpului asupra iubirii depinde doar de modul de viata ales de fiecare in parte: daca ratiunea primeaza, iubirea va pali si se va stinge (devenind rutina); daca "sufletul" e cel care decide, iubire va inflori.

  • descult-007descult-007

    24.07.08 16:41:55

    Măi dragă, dacă Mark Twain a scris că Huckleberry Finn umbla mereu desculţ, atunci de ce el apare încălţat în film ? Dar Cosette ? Păi pentru că tinerei interprete îi era ruşine să stea desculţă pe trotuar…
    Probabil vom vedea vreodată cum Baiazid îi dă un beep lu` Mircea: "Alo, tu eşti Mircea ?"

  • lollitta
    24.07.08 17:20:02

    @evergreen
    cartea merita toata atentia. ti-o recomand din suflet. nu ca ar fi nevoie. Marquez nu se dezminte 🙂

    @INTJ
    potrivirea sufleteasca e asa de rara poate tocmai din lipsa de rabdare. inlocuim dragostea cu un fel de contract care incepe sa nu ne mai convina atunci cand se schimba conditiile
    @descult
    :)) de-ar fi doar incaltarile singura problema a acestor filme!

  • INTJ

    24.07.08 18:22:01

    In final fiecare culege ceea ce a semanat … si, fiindca nu prea ne place sa recunoastem asta, deobicei cautam un tap ispasitor (intotdeauna altul decat propria persoana). Ba chiar, in mod stupid, ne-am faurit o regula/lege din a oferi iubire doar la schimb cu iubire … reducand-o la o simpla tranzactie.

    "I want it all, I want it all and I want it now!"

  • justbluejustblue

    24.07.08 19:23:02

    E foarte greu sa surprinzi si sa cuprinzi intr-un film toata actiune, emotia, trairea din roman, oricare ar fi acela.
    Tocmai de aceea ar trebui sa renunte la asemenea filme…

  • KatakunoKatakuno

    24.07.08 21:11:22

    la fel se intampla cu romanele lui Stephen King pe care unii incearca sa le transforme in filme…

  • Anunțuri
    Published in: on Iulie 23, 2008 at 23:22  Lasă un comentariu  
    Tags: ,

    The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2008/07/23/dragoste-in-vremea-holerei/trackback/

    RSS feed for comments on this post.

    Lasă un răspuns

