Dari de seama

Citind eu azi o carte a domnului Puric mi-am dat seama cam cat de estica, ortodoxa sau bizantina (alegeti varianta care va place, desi la dumnealui nu sunt sinonime) sunt. Ca din Bizant imi vine putoarea (ca sinonim la lenea aceea colosala care te apuca atunci cand nici macar nevoia de tigara nu mai reuseste sa te ridice de unde te-ai prabusit) o data cu plecaciunea si numeroasele pronume de politete cu toate gradele lor de respect fata de vorbitor.

Ceea ce mi-a placut in ideile acestui om, care are curajul de a lupta pentru crestinism intr-o societate in care a te declara credincios este cel putin desuet, este distinctia pe care o face intre omul social si cel crestin. Intre cetatean (ca locuitor al unui stat) si credincios. In termeni reductivi, cetateanul respecta doar acele norme a caror incalcare i-ar putea aduce pedeapsa din partea legii. Tot ceea ce reprezinta grija fata de aproape, de celalalt, micile gesturi de iubire nu exista. Nu sunt garantate de drepturile omului. Nu scrie acolo nicaieri ca trebuie sa te ridici de pe scaun in autobuz ca sa lasi in locul tau o femeie. Nu scrie ca trebuie sa vorbesti incet ca sa nu il deranjezi pe vecinul care poate nu are chef sa asculte cum te certi cu nevasta.

Si mi-am mai dat seama de ceva. Ca imi place mult sa tac. Si ca nu ma plictisesc nicicand. Ca nu imi place zgomotul pentru ca de multe ori nu ma mai aud. Ca nu mai sunt tanara sa ma pot concentra in orice conditii si sa adorm ca pe vremea facultatii cu capul pe boxele care faceau sa se cutremure caminele din Tudor in timpul bairamelor. Ca mi-a intrat italiana automat si nu mai pot da ignore ca la inceput cand, voind, nu mai intelegeam ce se vorbeste. 

Si mi-a venit asa, o adiere de speranta ca mai sunt oameni care mai cred intr-un viitor diferit de globalizarea cu tavalugul care ne va masura dupa cate limbi de circulatie internationala stim sau dupa cate programe pe calculator stim sa folosim. Ca exista ceva in sufletul romanilor, acolo, ascuns pana si de ei insisi, care va dainui aproape independent de voia lor. Si din acel sambure se va ridica neamul asa cum a stiut sa o faca mereu atunci cand i-a fost amenintata fiinta.

  • 9vieti9vieti

    12.07.08 20:38:44

    nu stiu daca in Romania e desuet sa te declari crestin. e mia degraba o forma de ipocrizie publica.. te declari crestin, si apoi iti imbrancesti vecinu din metrou ca sa te asezi jos, si il si mai injuri pe motiv ca exista..

    ok. am fost un pic exagerat mai sus.
    altfel, am avut ocazia sa-l ascult pe Dan Puric vorbind despre crestinism. Parca vindeca 🙂

  • lollitta

    12.07.08 20:41:48

    da, chiar asa! eu nu am avut bucuria sa-l ascult, dar m-am oprit pe indelete la frazele lui. unge la suflet

  • MARIANA

    12.07.08 20:52:21

    Intelepciunea ,vine odata cu varsta, nu o putem aplica , cu toate ca stim ce anume ar trebui facut in anumite situatii.Visam la o lume mai buna , frumoasa, dar probabil exista acea "selectie naturala" si lasa loc raului.Nu stiu oameni perfecti, doar oameni destul de inteligenti care se adapteaza la mediu, devin cameleonici, pentru a putea supravietuii in acest haos, numit viata.Este o forma de egoism, autoprotectie. Nu exista perfectiune, dar putem, prin dialog si comunicare , sa incercam sa facem o lume mai aproape decat ..perfectul:(

  • lollitta

    12.07.08 20:58:25

    ar trebui sa fie mai multi oameni curajosi care sa indrazneasca sa isi manifeste punctul de vedere, nu doar sa se adapteze

  • 9vieti9vieti

    12.07.08 21:01:58

    … de 2-3 ori a fost invitat la emisiunea lui Robert Turcescu

  • MARIANA

    12.07.08 21:03:45

    tot nu ar face fata, sunt multi dar sunt si multi nebuni , declarati sau nu, cu personalitati malefice, ascunse .Si fiecare individ cunoaste "adevarul " sau, si are perceptia" binelui" diferita.Avem acea unicitate a noastra si o perceptie diferita, putem observa acelasi lucru, dar sa vedem diferit. Important este sa ne pastram pe o linie corecta si sa putem impartasi celor apropiati aceste principii . Sa putem educa dar sa ne si educam cu fiecare zi care trece

  • lollitta
    12.07.08 21:18:13

    @ 9vieti
    pai in cartea asta este unul transcris unul dintre interviurile cu turcescu

    @mariana
    bineinteles. adevar graisi. sa fim crestini in adevaratul sens al cuvantului, adanc, nu de spoiala ca babele care se duc la biserica sa barfeasca

  • AndreBreton

    12.07.08 21:36:18

    Eeeei, auzi la ea, nu mai e tanara! Te rog sa spui asta cand ai sa incepi sa nu mai auzi! :))

  • lollitta
    12.07.08 21:38:52

    da daca am inceput sa nu mai tin minte, nu se pune?

  • împricinatul de corn

    12.07.08 21:56:14

    creşte inima-n mine când văd că nu-s’ singur când vine vorba dă ăştia cu globalizarea mamii lor.
    e un blog (patrupedbun.net) care ţine şi cu globalizarea, da’ care ţine şi cu creştinii şi dă la care am aflat io că neomarxismul face ravagii pă la iei, pân occidentul îndepărtat (în mediul decizional, bien sur).
    treaba lor! acu’ io nu prea-s’ creştin d’ăla, practicant şi am şi nişte dubii vizavi dă una-alta… da’ nici să stăm aşa, cu ochii căscaţi, în aşteptare, să ne calce cu maşinile, să scrie firme numa’-n iengleză, să dislocuiască mititeii cu cizburgării nu-mi convine.

    pă dă altă parte, chiar şi necredincios cum sunt, mi s-ar părea o mare porcărie şi dezonoare să trec la v’un alt rit, chiar dacă unele dintre ele sunt mai apropiate căutărilor mele nefinalizate. cum s-ar zice, sunt cam sceptic agnostic, da’ cu toate astea, subscriu, mai ales dacă-i vorba dă lăsat bătrânii pă scaune şi să vorbim mai încet în public!

  • catalinVL

    12.07.08 22:10:03

    2 aspecte sunt de retinut :faptul ca suntem crestini de aproape 2000 de ani si ca avem o identitate nationala! cat din mandria inaintasilor si din credinta lor s-a pastrat pana azi si o sa se transmita mai departe e greu de spus! ma enerveaza mult superficialitatea si ipocrizia romanilor,dar am speranta ca noi astia din generatia noastra o sa punem lucrurile la punct intr-un viitor nu prea indepartat!

    cat despre globalizare 😮 inventie a "puternicilor" care sper sa nu se materializeze niciodata la nivelul identitatii nationale!!

  • AndreBreton

    12.07.08 22:11:06

    Nu se pune, ca poate fi vorba doar de memoria de scurta durata:P

  • lollitta
    12.07.08 22:22:40

    @impricinatu cu corn

    nici eu nu-s habotnica, da asa frumos a explicat Dan Puric despre toate celea ca parca imi parea rau ca nu-s oleaca mai frecventatoare
    @catalin
    sa dea Domnu sa fie data cea buna. pai globalizarea tocmai distrugerea identitatii urmareste. fiind neamul unul dintre putinele elemente stabile care au mai ramas, trebuie distrus pentru ca fie umanitatea mai usor de manevrat pe scara larga
    @AndreBreton
    e memoria numelor, a cifrelor si a tot ceea ce tine de date geografice 🙂

  • AndreBreton

    12.07.08 22:57:00

    Aha, adica soparla isi lasa coada intr-un loc si uita unde, da? 🙂

  • lollitta
    12.07.08 23:06:54

    :)) adica soparla are o problema personala cu geografia, da are orientare in spatiu si fara. mai ales daca e soare si isi poate incarca bateriile

  • Anunțuri
    Published in: on Iulie 12, 2008 at 20:08  Lasă un comentariu  
    Tags:

    The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2008/07/12/dari-de-seama/trackback/

    RSS feed for comments on this post.

    Lasă un răspuns

