Cinci carti, cinci oameni

Mai mult ca sigur fiecare dintre noi facem asocieri intre carti si oameni. Eu m-am gandit la o lista de 5 carti care au schimbat ceva in viata mea, care m-au marcat in vreun fel si la oamenii pe care acele carti mi le evoca. Iata lista:

1. Povesti, Petre Ispirescu – a fost prima carte pe care am citit-o. Aveam vreo cinci ani si era o carte pe care mama mea, care era invatatoare, o folosea la scoala. Nu mai avea copertile si era destul de veche. Dar mult timp n-am gasit o carte minunata ca aceea.

2. O mie si una de nopti. Eram inscrisa la biblioteca pentru copii si alternam 1001 nopti cu Joules Verne. Imi aminteste bibliotecare batrana si grasa, sevara si cu vocea acuta care ma punea sa povestesc ceea ce citisem ca sa fie sigura ca n-am adus inapoi cartea fara sa o fi deschis. Nici acum n-am inteles cum de acele povesti erotice erau in biblioteca pentru copii. Mult mai tarziu anumite fraze pe care le-am citit atunci mi s-au clarificat 🙂

3.  Maitreyi, Eliade a fost cartea care m-a determinat sa fac dragoste cu prietenul meu. Nu insistentele lui, ci Eliade. Dorinta de a simti aceleasi lucruri pe care le gusta Maitreyi. Si n-am fost dezamagita.

4. Pandora, Frank Herbert. Eram in clasa a VIII-a si cunoscusem cel mai inteligent baiat din lume care pe deasupra avea idei identice cu ale mele despre univers. Mi-a deschis lumea sf-urilor imprumutandu-mi vreo 6 luni carti din biblioteca pe care si-o facuse singur. Pe el l-am pierdut undeva pe strada maturizarii. Dar pasiunea pentru sf-uri mi-a ramas.

5. Cioran. Nu pot sa aleg o singura carte pentru ca am avut „perioada Cioran” ca marea majoritate, probabil. Aveam ca prieten un geniu neinteles cu tendinte sinucigase care imi  daruia spini pe care ii purtam la gat. Imi amintesc o dupa-amiaza calda cand, in timp ce traversam strada, am inceput sa ma mir ca nu ma dizolv in aer de cat de mult imi lipsea dorinta de a continua sa traiesc. M-a salvat o biografie a lui Cioran in care am citit cat de parazit a fost la viata lui; n-am mai putut deschide nici o carte de-a lui. Eram inca in perioada in care din punctul meu de vedere autorii trebuiau sa traiasca o situatie pentru a putea vorbi despre ea.

 

As putea face o lista lunga cat o zi de post. Dar am vrut sa fie ceva spontan, fara titluri faimoase. Pentru  ca marile carti le-am citit cand deja eram formata intr-un anume fel. Si n-am trecut mai departe de admiratia estetica.

O fac leapsa si-o dau mai deparet la mariana405,  greenfield, tirowka, raton si xanadu. Si cui ii mai place sa-si aduca aminte.

  • tirowka

    05.05.08 14:07:15

    misiune indeplinita…!

    l-am uitat pe eliade…;((
    5 is prea putine…toate is in felul lor speciale…;))

  • lollitta
    05.05.08 14:11:27

    stiu ca-s putine, dar tocmai de aceea 😛

  • Xanadu

    05.05.08 14:25:12

    Îndeobşte refuz leapşele astea, care te obligă la confesiuni publice. Dar, în virtutea faptului că am dat amândoi, deşi pe rând, un examen de latinie, hai să-ţi răspund:

    1.
    2.
    3.
    Dostoievski: "Fraţii Karamazov","Demonii","Idiotul". M-au legat de un Dumnezeu personal, întrutotul călăuzitor spre un politeism erotic normal.Eşuat în cel mai firesc monoteism.
    4.Flaubert: "Madame Bovary", datorită căruia am înţeles că şi mamele sunt femei.

    5.O.Paleologu: "Bunul simţ ca paradox", graţie căruia mă joc de-a metafizica, în preajma unor fiinţe metafizice.
    Ar mai fi…

  • lollitta
    05.05.08 14:30:18

    🙂 multumesc pentru ca ai acceptat. voi cauta cartea lui Paleologu pentru ca n-am citit-o

  • Xanadu

    05.05.08 14:43:43

    Fiindcă tot ai ucenicit pe balenieră, caută şi cartea iaşioto-americanului Matei Călinescu, "Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter"…

    Unele cărţi sunt ca ierburile: de leac. E subţiratecă (ca şi aceea a lui Paleologu), dar capabila să vindece multe. Eh, dacă ar fi citit-o mariana405…:)

  • lollitta
    05.05.08 14:46:16

    mereu deschisa la propuneri de lectura. si cred si-n ierburile de leac 🙂

  • Navalitorul

    05.05.08 15:44:37

    am ras cu lacrimi la faza cu maitreiy. stiu ca nu asta era ideea, dar asta a fost efectul.

    hmmm, cred ca o sa te citez :>

  • Xanadu

    05.05.08 15:45:55

    Sunt nişte vechituri, "utile cum dulce", atât.

    Pe vremea mea balenele se dadeau unor cântece naive,imperceptibile, spre slava unor urechi nesălbăticite.Încă.
    Oricum n-am să-ţi spun din ce cărţi ne venea sălbăticia…:)

  • mariana405mariana405

    05.05.08 15:51:06

    @lollitta

    vezi? ma conformez, nu este aceeasi cu freeangel
    1. Rosu si negru – Stendhall- in clasa a 4-a , :)ascunsa in copertile cartii de romana, o citeam cu lanterna sub plapuma
    2. La rasarit de eden – john Steinbeck-cred ca aveam vreo 12 ani, mi-a ramas in memorie , muscatura care s-a infectat:)-as vrea si eu acum sa musc
    3. La rascruce de vanturi – Emily Bronte-dragoste si rautate, tot in acea perioada , la 12-13 ani
    4. Jane Eyere – Charlote Bronte-frumusete absoluta – la 14, 18, 20 si, de foarte multe ori
    5. Anna Karenina – Lev Tolstoy -tragedia, normal ca aveam vreo 16 ani si am inteles pacatul si tragicul, sunt multe altele care mi-au format personalitatea asta miorlaita pe care o am:))

    @Xanadu

    ma faci curioasa, ce se intampla daca ociteam? Aveam raspunsuri? Si acum cunosc teorie dar nu pot s-o aplic la mine, doar o pot impartasii altora, la mine nu tine:) , dar o sa incerc sa citesc

  • mariana405mariana405

    05.05.08 16:01:37

    am uitat persoanele:)

    1. mama-caci m-a prins si m-a caftit:)
    2. tata, care ma certa mereu, daca tin minte erau vreo 6 serii,si nu ma mai opream din citit
    3. ma leaga de prima mea prietenie, Marius il chema nu Heatcliff
    4. Am fost indragostita de un barbat mai mare ca mine cu 7 ani, a fost nemaipomenit:)
    5. m-a inspirat …la prostii:)

  • lollitta

    05.05.08 16:01:58

    @mariana
    daca ai inceput cu rosu si negru e cam greu de crezut ca esti miorlaita 🙂
    @xanadu
    nesalbaticita de compromisuri eram si eu pe atunci

  • Xanadu

    05.05.08 16:07:12

    @mariana
    Te bate Doamne-Doamne, fiindcă ai scris Eden cu minusculă. La fel pentru ortografia numelui lui ditamai Tolstoi. Ţi-ar conveni să fii maryanna cumva? 🙂
    Dar dacă citeai, ai fi înteles că oferi sinuciderii o nobleţe de care fundamentele ei sunt străine.Pe cuvânt de sinucigaş!

  • lollitta

    05.05.08 16:10:55

    ni s-o fi tras de la balena…
    sunt de acord ca nu exista noblete in sinucidere, doar lasitate si egoism

  • Xanadu

    05.05.08 16:12:59

    lollitta, nu te-ai gândit că jungla îţi făcea bine?
    Cum dracu încape atâta atunci în noi?
    Să nu-mi spui că ştiai că încape în tine atâta sirop..

  • lollitta

    05.05.08 16:15:37

    nu stiam… drept urmare de mult timp ma rog sa nu mi se dea cat pot duce…

  • Xanadu

    05.05.08 16:23:45

    🙂 Sau cât poţi dulce…

  • mariana405mariana405

    05.05.08 16:30:49

    @xanadu

    de ce esti rau? m-am grabit, se vede cand o faci din graba sau de cvat te duce bibiloiu:))nu am obiceiul sa ma uit sa vad ce am scris, si la lollita dupa ce am recitit unele comentarii mi-am vazut greselile dar nu m-am mai corectat fiindca consider vizibile greselile facte in graba. Si niciodata nu mi-am abrogat dreptul ca as fi o invatata:))

  • mariana405mariana405

    05.05.08 16:33:34

    @lollita

    eu vedeam mai mult partea siropoasa in toate, sufeream odata cu personajele si gandeste-te ca la varsta aia nu aveam nicidecum profunzime

    @xanadu
    am vazut ca si mataluta aveai tendinte in tinerete, de la comentul de ieri cu zana:))

  • altmariusaltmarius

    05.05.08 16:41:28

    1. Rusii (Dostoievski, Gogo;, Cehov, Soljenitin)
    2. Umbert Eco (Numele…)
    3. Kafka (totul!)
    4. Amin Maalouf ( O descoperire tirzie, de batrinete; totul!)
    5. Mateiu Caragiale (Totul! atit cit e!)

  • altmariusaltmarius

    05.05.08 16:42:11

    Scuzati: Gogol!

  • lollitta

    05.05.08 16:43:50

    @altmarius
    pai si oamenii unde i-ai lasat? era vorba si despre oameni, nu numai cartile

  • altmariusaltmarius

    05.05.08 16:45:46

    Scuzati: Umberto! Nu stiu de ce ma cert cu literele astea. Ies intotdeauna nu cele care trebuie, ci cele care vor…
    Hopa, nu inteleg! Ce oameni am lasat, si unde? Eu vorbeam de oameni, nu de carti!!!

  • Xanadu

    05.05.08 16:51:59

    @mariana: Aşa se petrece viaţa, de la tinereţe pân la bătrâneţe.Ceea ce înseamnă că tendinţele le aveam ieri.

    lollitta, acum eşti o doamnă cu facultatea petrecută pre lângă arborele ginko… E normal să fii profundă, nu te speria!…:))

    Doamnelor şi domnişoarelor, fie-mi iertate zâmbetele abuzive…

  • lollitta
    05.05.08 16:56:38

    @xanadu
    🙂 scuza-mi incultura, dar ce-i arborele ginko?
    @altmarius
    leapsa era 5 carti si 5 oameni din viata ta pe care ti-i aduc aminte acele carti.

  • Xanadu

    05.05.08 17:04:01

    Arborele cu pricina, de care individul din povestirea ta nu te-a răstignit niciodată, că altfel l-ai fi ţinut minte,e monumentul ăla al naturii din faţa cantinei Puşkin, vizavi de terasa unde servea o chelneriţă cu picioare lungi…:))

  • lollitta
    05.05.08 17:11:06

    :)) multam de informare. ca sa vezi: atatia ani petrecuti in zina fara sa stiu… a trebuit sa te intalnesc pe tine ca sa imi explici 😛

  • Xanadu

    05.05.08 17:21:00

    Stai liniştită, nici eu nu mi-am amintit din prima de copac… Dar balena aia a reuşit să mă însoare!…:))

  • greenfieldgreenfield

    05.05.08 17:50:52

    Lollitta, am raspuns la leapsa, dar merge net-ul greu, abia am reusit sa intru aici.

  • lollitta
    05.05.08 18:12:37

    @xanadu
    🙂 cred ca nu numai pe tine
    @greenfield
    multumesc de raspuns. ma duc sa te vad

  • Anunțuri
    Published in: on Mai 5, 2008 at 11:45  Lasă un comentariu  
    Tags: ,

    The URI to TrackBack this entry is: https://llollitta.wordpress.com/2008/05/05/cinci-carti-cinci-oameni/trackback/

    RSS feed for comments on this post.

    Lasă un răspuns

